MERIKONTIT RAHDISSA – SOC, COC, VGM ja muut termit

Termit ja käytänteet merikonttien rahtiliikenteessä.

Kuten tuli viime viikolla luvattua niin materiaalia alkaa tulla nyt taas säännöllisesti. Kirjoitushousut on siis vedetty jalkaan yhä korkeammalle! 😊 Uutena aiheena käsitellään merikonttien käyttöä rahtiliikenteessä.

Monelle huolitsijalle nämä asiat ovat tuttuja, mutta monelle vientiyritykselle osa käytännön termeistä saattaa olla osittain pimennossa. Pyrin nyt avaamaan näitä käsitteitä ja antamaan konkreettisia esimerkkejä niistä.

Tässä kirjoituksessa perehdytään mm. SOC, COC, VGM ja DEMURRAGE– konttitermeihin ja niihin liittyviin tarkennuksiin.  Miksi nämä on hyvä tietää? Konttien merirahdissa nämä on pakko osata mikäli haluaa tehdä ulkomaankauppaa jossa tavara liikkuu merikonteissa. Termien tuntemuksella kuljetukseen liittyvät riskit pienenevät ja lisäksi logistiikan suunnittelu helpottuu merkittävästi.


SOC- ja COC- merikontit

Merikonttien rahtiliikenteessä konteista käytetään termejä SOC ja COC, mitkä viittaavat kontin omistajaan. Kontin omistajan mukaan määräytyvät muun muuassa Demurrage, Detention sekä rahtihinta.

SOC= Shippers Own Container, Lähettäjän oma merikontti

Lähettäjän oma kontti, johon ei sovelleta Detention- tai Demurrage- kuluja. Mikäli kontti on täytenä satamassa maksat vain varikkomaksuja, mitkä ovat huomattavasti pienemmät kuin Demurrage- kulut (alimmillaan 1€/vrk). Detention- kuluja ei ole, sillä kontti on lähettäjän oma. SOC- konteissa tilaaja vastaa kontin toimittamisesta ja sen merikelpoisuudesta.

+
Ei Detention kuluja ja edullisemmat varikkomaksut Olet vastuussa kontin merikelpoisuudesta(CSC-leima)
Hyvä saatavuus ja laaja valikoima Kontti jää sinulle kohdemaassa ja vastaat sen kuluista/varastoinnista
Edullisemmat sisämaan kuljetukset tietyissä tapauksissa Joudut hankkimaan itse kontin / vuokraaman kontin
Joustava lastaus- ja purkuaika  
COC= Carrier Owned Container, Varustamon merikontti

Varustamon eli laivayhtiön kontti, jonka lähettäjä vuokraa rahdin ajaksi. Sovelletaan Detention- ja Demurrage- kuluja.

+
Isoista satamista helposti saatavilla Erikoiskalustoa voi olla vaikea saada sesonkiaikana ja pienemmissä satamissa
Et joudu hankkimaan konttia  vaan varustamo tarjoaa kontin Erittäin korkeat Demurrage+Detention maksut myöhästymisissä
Kontti palautetaan kohdemaassa takaisin laivayhtiön varikolle Lyhyet lastaus- ja purkuajat
Joustava lastaus- ja purkuaika  

Demurrage ja Detention

Demurrage  eli varastointimaksu tarkoittaa aikaa, kun kontit ovat täynnä satamassa ja odottavat tilaajan järjestämää noutoa. Yleensä laivayhtiö antaa 1-12 ilmaista vuorokautta varastointiaikaa, jonka jälkeen kulut paisuvat päiväkohtaisesti. Esim. 12-21 vrk maksaa 37€/vrk/20’ kontti ja 22-29 vrk 60€/vrk/kontti.  Kuten hinnoista näkyy laivayhtiöt haluavat kontit nopeasti takaisin ja korvaus niiden viivästymisestä on melkoinen. Demurrage veloitetaan vain COC-konteista!

Esimerkkilaskelma 1×20’DC merikontin varastoinnista(demurrage) täytenä Hampurin satamassa 20pv ajan.

Demurrage
Hinta €/vrk/20’kontti
Kustannus
Päivät 1-3 0€ 0€
Päivät 4-10 60€ 360€
Päivät 11-17 75€ 450€
Päivät +18 140€ 420€
Yhteensä   1230€

Detention viittaa aikaan, jolloin sinulla on laivayhtiön merikontti (COC) käytössä. Jos vientiä tai tuontia tehdään laivayhtiön konteilla, niin konteilla on aina määrätty vapaa-aika, kauanko niitä voi lastata ja purkaa.

Yleensä merikonteille annetaan 3-10 ilmaista päivää molemmissa päissä (lähtö/määränpää).  Tämä ilmaistaan usein termillä ”free days” tarjouksessa.

Mitä sitten tapahtuu, jos purku vie kohdemaassa pidempään kuin tuon 10 päivää? Tämän jälkeen maksat Detention- kuluja kontista, jotka voivat olla 30-80€/vrk/kontti, joten ihan halvasta vuokrasta ei ole kyse.

Esimerkkilaskelma 10×40’ Merikontin Detention kuluista Suomessa, jos kontit on 14pv vuokralla(COC)
Detention
Hinta €/vrk/20’kontti
Kustannus
Päivät 1-7 0€ 0€
Päivät 8-14 40€ 320€
Välisumma   320€
Yhteensä 10 konttia   3200€
     

VGM = Verified  Gross Mass

1.7.2016 alkaen astui merirahdissa voimaan uusi asetus, jonka mukaan lähettäjän pitää ilmoittaa tarkka paino täydelle merikontille. Eli vaikka tiedät kontin oman painon (TARE) sekä lähetyksesi tarkan painon, niin se ei ole riittävä dokumentti, vaan kontti pitää aina punnita ennen laivausta. Punnitus voidaan tehdä aina konttiterminaaleissa ja sen voi yleensä varata kuljetusliikkeeltä etukäteen. VGM- punnituksesta saadaan virallinen dokumentti mikä sitten toimitetaan laivayhtiölle. Yleensä dokumentti toimitetaan automaattisesti, kunhan kuljetusliikkeelle on toimitettu merirahdin tarkat kuljetustiedot.

Mitä tapahtuu, jos tämän unohtaa? Laivayhtiö ei ota konttia kyytiin ja kontti jää terminaaliin. VGM on edullinen (50-150 €), mutta pakollinen, joten muista hoitaa tämä!


Noniin nyt on päästy hyvin alkuun tärkeimpien rahtiliikennetermien kanssa! Seuraavassa kirjoituksessa jatkamme termeillä ja perehdymme mm. Oneway- konttien käyttöön viennissä sekä merikonttien takaisinosto mahdollisuuteen. Pysythän siis kuulolla!

– Jesse Mattson  / Konttivuokraus Oy, Saksan toimipiste

Yksi maailman suurimmista konttialuksista Hampurin Satamassa.
1 / 2
Merikontin CSC kilpi
2 / 2
Jaa


Kommentit

Ei kommentteja.