Konttien muut merkinnät

Edellisessä kirjoituksessamme aiheena olivat merikonttien prefixit ja tunnukset. Tällä kertaa kerromme, mitä muut vakiomerkinnät konttien ovissa tarkoittavat.

ISO-tyypin koodi

Prefixin sekä tarkastusnumeroiden alta löytyy ISO-tyypin koodi (ISO 6346 standardin mukainen tämäkin). ISO-tyypin koodin takaa paljastuu, minkä tyyppinen ja kokoinen kontti on kyseessä.

Koodin ensimmäinen merkki viittaa kontin pituuteen. Yllä olevan kuvan kontin tunnusta (25G1) miettiessä voimme siis päätellä kontin olevan 20′, eli 6 metrin kontti.

Seuraava merkki viittaa kontin korkeuteen sekä leveyteen. Tässä tapauksessa 5 viittaa siihen, että kontti on 9’6″, eli High cube -malli, normaalin levyinen. Tämä ilmenee tosin jo yläreunan kelta-/mustaraitaisesta tarrastakin.

Merikonttien mitat vaihtelevat jonkin verran kontin valmistajan mukaan, joten esimerkiksi kotisivuillamme olevat mitat ovat suuntaa antavia, tai tietyn valmistajan mittojen mukaisia. Esimerkiksi meidän kotisivuillamme peruskonttien leveydeksi on mainittu 2440 mm, johon yleensä ISO-tyypin koodit numerolla 2 viittaavat, mutta jos koodissa onkin vaikka C toisena merkkinä, tuo 2440 mm ei enää pidäkään paikkaansa. Tästä syystä millintarkkoja mittoja on toisinaan hankala tarjota, paitsi konttikohtaisesti kysyttäessä.

Tunnuksen kolmas merkki viittaa kontin tyyppiryhmään ja neljäs antaa vielä spesifimpiä tietoja. Alla on listattu eri merkintöjen merkitykset:

Esimerkkikoodimme, 25G1, osoittaa siis sitä kantavan kontin olevan leveydeltään normaali, 20’/6 m HC-meri-/varastokontti, jonka yläreunoissa sivuilla on passiiviset ilmastointiaukot. Toisin sanoen kontti on aivan tyypillinen 20′ merikontti korotetulla katolla.

Hyvin kattavan listauksen eri ISO-tyypin koodiyhdistelmistä, sekä mitkä konttimallit niiden takaa löytyy, voi katsoa esimerkiksi täältä.

Painomerkinnät
 
Painoluokitukset

Kontin oveen on merkitty myös erilaisia painotietoja:

  • Maximum Gross – korkein sallittu yhteispaino (kontti + sisältö, kg/lbs)
  • Tare Weight – taara, eli kontin paino sen ollessa tyhjä (kg/lbs)
  • Net Weight – konttiin lastattavan tavaran maksimipaino (kg/lbs)
  • Cubic Capacity – kontin tilavuus kuutioina (m/ft.)
CSC-kilpi
Tyypillinen CSC-kilpi

Painotiedot (yleensä taaraa lukuunottamatta) löytyvät myös kontin ovesta löytyvästä CSC-kilvestä, josta selviää niiden lisäksi muitakin mielenkiintoisia asioita kyseisestä kontista. CSC on lyhennys sanoista Convention of Safe Containers (vapaasti suomennettuna kontin turvallisuus käytäntö/sopimus). Kilpeä käytetään oikeastaan vain merirahtitarkoituksiin, joten vaikkapa varastokäyttöön konttia hankkiessa, sillä ei ole suurempaa merkitystä informaation lisäksi.

Kilpi laitetaan kaikkiin merikontteihin valmistusvaiheessa ja siitä tulee löytyä vähintään seuraavat tiedot, joko englanniksi tai ranskaksi:

  • Sanat ”CSC SAFETY APPROVAL”
  • Maa, jossa hyväksytty, sekä hyväksymisviite
  • Valmistus kuukausi ja vuosi
  • Kontin tunnistusnumero
  • Painomerkinnät taaraa lukuunottamatta

Tyypillisesti kilpiin on lisätty myös kontin omistaja yhteystietoineen, ohjeet kontin puulattian hoitoon sekä ensimmäisen tarkastuksen ajankohta, jonka päälle myöhemmät tarkastusajat yleensä merkitään tarralla.

Varoitustarrat

Näiden vakiomerkintöjen lisäksi, konteista löytyy toisinaan myös erilaisia varoitustarroja niiden sisältöihin liittyen. Kirjoituksen alun kuvassa, esimerkiksi kontin yläreunassa olevat keltamustat raidat viittaavat siihen, että kontti n. 30 cm tavallista DC-konttia korkeampi, high cube malli. Myös varoitustarroja on hyvin useita erilaisia, joten niistä on melko mahdotonta alkaa tekemään tarkkaa listaa. Alla on joitain yleisempiä tarraesimerkkejä, joihin meri-/ ja etenkin tankkikonteissa törmää.

 
Konteissa käytettäviä ADR- ja VAK-merkintöjä.
Kuva: Liikennetuotteet Oy

 

Puuttuuko tästä kirjoituksesta jotain olennaista, tai haluatko lisää infoa? Lisää kommentti alle tai lähetä meille sähköpostia.

Jaa


Kommentit

Ei kommentteja.