Näin säästät 30-60 % projektiviennissä

Oletko kyllästynyt maksamaan liikaa konteissa tehtävistä projektivienneistä?

Syksy on saapunut Hampuriin ja sen mukana perinteinen jatkuva vesisade. Edellisen kirjoituksen käsitellessä perustermejä konttien rahtiliikenteessä sukelletaan tällä kertaa muutamaan erittäin mielenkiintoiseen vientipalveluun. Esiteltävät uudet termit ja palvelut ovat varmasti monelle huolitsijalle tuttua, mutta moni vientiä harjoittava yritys tuskin on vielä tietoinen näistä vientivaihtoehdoista. Näiden palveluiden avulla vientikuluissa voidaan säästää jopa 30-60 % riippuen projektin luonteesta, joten suosittelen tutustumaan näihin!

Taustaa

Normaalisti vuokrattaessa haet merikontin varikolta ja palautat sen samaan paikkaan, kun et enää sitä tarvitse eli hyvin simppeli yhtälö. Tämä on toimiva ratkaisu monessa tapauksessa, mutta entäpä jos kontteja käytetään KV-vientiin ja kohdemaa on esimerkiksi Afrikassa? Tuotko kontit takaisin Suomeen esimerkiksi Vuosaaren varikolle? Voit toki tuoda, jos tavaraa tulee myös takaisin, mutta tyhjien tuominen on hemmetin kallista touhua

Entäpä jos kohdemaassa toimituspaikkana oleva työmaan aikataulu on myöhässä ja et voi toimittaa tavaraa, vaan se seisoo laivayhtiön merikonteissa kohdemaassa. Hyvästi tuottoisa vientikauppa ja tervetuloa ihanan halvat Demurrage- kulut. Jos joskus olet maksanut 30 päivää Demurrage- kuluja, niin tiedät mitä tarkoitan.

Esimerkkinä myös, jos olet viemässä projektisi ulkomaille omilla SOC-konteilla, mutta sinulla ei ole loppusijoituspaikkaa tai käyttöä niille?

Mikäli tarvitset ratkaisut edellä esitettyihin ongelmiin, One way- leasing sekä konttien myynti ja takaisinosto ovat vastaus sinulle.

One Way- Leasing

One way tarkoittaa vapaasti suomeksi käännettynä “yhden suunnan” vuokraa, mikä kuvastaa erittäin hyvin palvelua. Kontin nouto- ja palautuspaikka voivat olla vaikka eri mantereilla, jolloin vientiprojektin logistiikkakulut saadaan painettua erittäin alas.

Miksi en käyttäisi laivayhtiön konttia ilmaiseksi samaan tarkoitukseen vaan vuokraisin oman One Way- kontin?

Oikean vaihtoehdon valitseminen riippuu täysin projektin luonteesta ja siitä, kuinka hyvin pystyt ennakoimaan sen toteutumisen. Jos tiedät, että saat merikontin viereisestä satamasta, sen lastaus on nopeaa ja toimituspaikka purkaa kontin nopeasti etkä tarvitse konttia yhtään enempää, käytä laivayhtiön konttia. Jos jokin ylläolevista ei täyty, mieti One Way- vuokrausta.

Jos laivayhtiöllä ei ole kontteja lähtösatamassa, maksat todennäköisesti rahtihinnassa extraa merikontin siirtämisestä toiselta varikolta lähtöpään satamaan.

Mitä One Way- Leasing maksaa?

Palvelun hinta koostuu kolmesta osasta, jotka on avattu alle.

Vuokrahinta per vuorokausi
Konteista veloitetaan vuorokausikohtainen vuokra, joka sovitaan etukäteen. Yleensä konteille annetaan ilmaista vuokra-aikaa esimerkiksi 14-60 vuorokautta, jonka jälkeen päivävuokraa veloitetaan kontin palautukseen asti. Hinta riippuu konttimallista, nouto- ja palautuspaikasta sekä vaaditusta kontin kunnosta. Esimerkiksi 40’ DC vuorokausihinta voi olla 2-4 USD/vuorokausi kun taas erikoiskonteille esimerkiksi 10 USD/vuorokausi.

Käsittelykulut
Noutosataman varikkokulut, jotka koostuvat kontin nostamisesta auton päälle. Kulu on kertaluonteinen ja vaihtelee 30-60 € per kontti.

One Way- maksu
Kertaluonteinen kulu, joka määräytyy lähtö- ja palautusmaan mukaan. Maksu perustuu konttien markkinahintaan ja niiden hintaeroon lähtö ja palautusmaan välillä. Hinta voi olla 50-1500 USD/kontti riippuen kohteesta. One way- maksussa on monesti mukana myös palautusmaan varikkokulut sekä mahdolliset noudot työmaalta.

Esimerkkilaskelma

 

One-way leasing COC kontit
Lähtöpaikka Vuosaari, Suomi Vuosaari, Suomi
Palautuspaikka Chile Chile
Konttimalli, määrä (kpl) 40′ HC, 5 40′ HC, 5
Ilmaiset päivät 30 vrk, tämän jälkeen 2 €/vrk 30 vrk, tämän jälkeen 80 €/vrk
Konttien tarve 60 vrk 60 vrk
Varikkomaksu 52 €/kontti 0 €/kontti
Vuokrahinta 60 €/kontti (30×2 €) 2400€/kontti (30×80 €)
Oneway maksu / nouto 400 €/kontti, sisältää noudon 220 €/kontti
Yhden kontin kokonaishinta 512€ 2620€
5 kontin kokonaishinta 2560€ 13 100€

Kokonaishinta projektin konteille  One Way- Leasingpalvelulla on 2560 € sisältäen noudot kohdemaassa. Säästöä projektibudjettiin 12500€ ja kulut jäävät merkittävästi pienemmäksi kuin laivayhtiön konteilla tai välivaraston vuokraamisella.

Konttien myynti ja takaisinosto

One Way- Leasing palvelun lisäksi tarjolla on myös konttien myynti ja takaisinostopalvelu. Palvelu on hyvin samankaltainen, mutta pienin eroavaisuuksin. Kun leasing-palvelussa kontin omistaja vuokraa sinulle kontin ja maksat siitä vuokraa, tässä palvelussa ostat kontin itsellesi ja myyjä sitoutuu ostamaan sen sovitussa paikassa takaisin.

Esimerkkilaskelma

 

Lähtöpaikka Hampuri, Saksa
Palautuspaikka Tansania
Konttimalli, määrä (kpl) 40´ DC, 25
Myyntihinta 1900 USD / kontti
Takaisinosto hinta 1000 USD / kontti, sisältää noudon
Erotus 900 USD / kontti
Kokonaishinta 22 500 USD

Näin ollen saat projektiisi 25 kpl 40´ DC konttia käyttöösi ja loppukustannus jää 900 USD per kontti, vaikka projektisi kestää 1-3 kuukautta. Tämä on erittäin tehokas tapa minimoida kulut ja saada samalla runsaasti lastaus-, purku- ja varastointiaikaa kohdemaassa.

Yhteenveto

Esitellyt palvelut ovat osa palveluvalikoimaamme ja Hampurin toimiston päätoimi on juurikin kyseisissä palveluissa. Tällä hetkellä voimme tarjota näitä palveluita 90 % kaikista maailman maista oli lähtömaa mikä tahansa.  Jos yritykselläsi on projektivientiä, niin tutustu näihin palveluihin ja kysy meiltä ilmainen tarjous, sillä se ei sido sinua mihinkään ja saat vertailukohtaa kustannuksiin!

Muita artikkeleita