Mistä kontit on tehty
Kontit rakennetaan pääsääntöisesti säänkestävästä teräksestä, eli Corten-teräksestä. Corten-terästä käytetään silloissa, savupiipuissa, konteissa sekä muissa kovaa käyttöä ja sääoloja vaativissa rakenteissa. Rakenne on merikonteissa normaalisti umpinainen, itsekantava teräsrakenne kahdeksalla kulmakappaleella. Kulmakappaleille on säädelty yleinen ISO-standardi (ISO 1161), joten varaosien saaminen on helppoa.
Kontin lattia
Kontin lattia on yleensä rakennettu vanerilevyistä, jotka ovat suoraan kontin alla olevissa poikkipalkeissa kiinni, ja siten nopeasti uusittavissa. Lattian paksuus vaihtelee kontin ja sen kuormakestävyyden mukaan. Lattiamateriaalina käytetään usein termiittisuojattua kovapuuvaneria.
Uusitut ja alkuperäiset lattialevyt |
Kontin vesitiiviys
Konteissa ilmenee usein kosteutta kondensaation seurauksena. Tämä täytyy huomioida erityisesti Suomessa, jossa sääolosuhteet ovat hyvin vaihtelevia. Kosteutta voidaan vähentää kontteihin suunnitelluilla ilmankuivaimilla ja/tai erillisellä lämmityksellä.
Normaaleissa merikonteissa on kaksi ilmanvaihtoreikää. Pienikin ilmavirta auttaa pitämään tavarat kuivana kontissa, ja ilmanvaihtoa voidaan tehostaa esimerkiksi alla olevin keinoin:
1. Räppänän tai tuuletusluukun rakentaminen.
2. Kontin takaseinän yläosaan sekä oven alaosaan (tai toisinpäin) porataan reikiä, jolloin ilma kontissa pääsee vaihtumaan.
3. Kontin takaosaan tehdään pieni reikä, johon siihen asennetaan esim. sähköllä tai patterilla toimiva ilmanvaihtopuhallin.
4. Kontin lattia on teräsrunkonsa ansiosta n. 12 cm maanpinnan yläpuolella, mutta ajan myötä kontti uppoaa maahan. Kontin alle on siis hyvä asettaa vaikkapa harkot, joiden avulla kontti nousee maasta ja ilma pääsee vaihtumaan paremmin myös lattian alta.
Esimerkkejä kontin ilmanvaihdon järjestämisestä |