Blogisarja: Kylmäkonttien korjaus osa 1: Yleiset tiedot

Pika-apua kylmäkonttien vianetsintään osa 1: Yleiset tiedot

Pääsiäisen aikana oli taas hetki aikaa miettiä uusia blogikirjoituksia, sillä monista kiireistä johtuen julkaisuaikataulumme on päässyt venähtämään. Alamme nyt julkaista blogisarjaa kylmäkonteista, tarkoituksenamme antaa ohjeita ja vinkkejä kaikille kylmäkonttien omistajille siitä riippumatta, mistä kontti on hankittu.

Myymme, vuokraamme, varustelemme sekä huollamme kylmäkontteja, ja haluamme tarjota käytännön ohjeita, mitä tehdä, kun konttisi ei toimi kunnolla. Vastaamme työssämme näihin kysymyksiin harva se päivä, joten ajattelimme blogiaiheen olevan paikallaan. Ohjeita annamme yleisimmin myymillemme malleille, eli Thermo King ja Carrier -koneistoille.

Huom! Nämä ohjeet eivät korvaa valmistajan ohjeita huoltotoimenpiteille, ja huollot voi suorittaa vain koulutettu henkilö. Valmistajan ohjeita on noudatettava turvallisuussyistä. 

Blogisarjamme jakautuu useampaan osaan:

  • Yleiset tiedot ja perustietoa
  • Thermo King Magnum ja Magnum Plus -koneistojen vikakoodit ja varoitukset
  • Carrier -koneistojen vikakoodit ja varoitukset
  • Yleisiä kysymyksiä ja käytännön ohjeita

Yleiset tiedot ja perustietoa

Vikakoodit ja varoitukset

Kylmäkontit on rakennettu rahtikäyttöön, jossa kestävyys ja nopea huollettavuus ovat elinehto. Perusajatuksena on, että kaikki koneistojen osat ovat vaihdettavissa ja vianmääritys on nopeaa. Näistä syistä johtuen koneistoihin on rakennettu hyvä vianetsintäjärjestelmä, joka kertoo mahdolliset viat ilman, että koneisto täytyisi purkaa atomeiksi. Lähes kaikissa kylmäkonteissa on käytössä sama periaate, eli vika- ja varoituskoodit. Nämä ovat yleensä numeroita (esim. AL01), ja ne voidaan lukea ilman erillistä laitetta. Vikakoodeille löytyy selitteet valmistajien manuaaleista. Koodien lukemiseen paneudumme seuraavissa blogikirjoituksissa.

Varoituskoodit

Varoituskoodit ilmentävät, ettei kontin toiminta ole optimaalista. Ne ilmoittavat, että joku kontin osa voi olla rikkoutumassa, vaikka kontti vielä varoituksen hetkellä toimisikin normaalisti. Varoituskoodit kulkevat koneistojen manuaaleissa nimellä ”warnings”.

Vikakoodit

Jos koneistossa ilmenee vikakoodi (ALARM), koneisto ei toimi kunnolla ja jokin on mahdollisesti rikki. Estää usein kontin toiminnan ja vaatii korjausta.

Koneiston ja osien tunnistetiedot

Huoltoa ja varaosien tilausta varten, sinun tulee tarkistaa koneiston tarkka merkki ja malli. Kaikista kylmäkonteista löytyy pieni, yleensä keltaisella pohjalla oleva tunnistetarra läheltä ohjainpaneelia. Tästä löydät kontin valmistajan nimen, tarkan mallin, valmistusajan sekä muut tiedot. Ottamalla valokuvan tarrasta huollon tilauksen yhteydessä, voimme tilata juuri kyseiseen konttiin sopivat osat, mikä nopeuttaa korjaustyötämme. Ilman tunnistetietoja, vanhoihin kontteihin voi olla työlästä löytää sopivia osia, sillä osanumerointi on voinut muuttua valmistuspäivästä. 

Mikäli rikkinäinen osa on jo tiedossa, ota siitä valokuva ja kirjoita ylös siitä löytyvä sarja-/osanumero. Tämän osanumeron avulla korvaava osa löytyy heti, eikä yhteensopivuusongelmia tule.

PTI-testaus

Kylmäkonteissa puhutaan PTI-testauksesta (Pre-Trip Inspection). Käytännössä tämä tarkoittaa kontin koneiston tarkistusta siihen sisäänrakennetun testiohjelman toimesta. Jos koneisto läpäisee PTI-testin, koneisto toimii ongelmitta, kun taas hylätty testi kertoo koneiston viasta. Testi käy läpi kaikki koneiston osat ja testaa ne yksitellen. Testin läpäisy on vaatimus rahtikäytössä ja se ajetaan aina ennen kuljetusta.

Muussa käytössä PTI-testi on erinomainen tapa testata oman konttisi toiminta tai paikallistaa vika, jos semmoinen on. Suosittelemme, että ajat testin aina kontin oltua pitkään käyttämättä, tai kun haluat varmistaa sen toimivan oikein. Huomioi, että kontin tulee olla tyhjä testin aikana. PTI-testi kestää 20-90 min riippuen ajettavasta testistä, ja sen voi tehdä lähes kuka vain seuraamalla valmistajan ohjeita.

Kylmäaineen lisäys on normaalia?

Yleinen harhaluulo kylmäkonteista on, että kylmäaineen lisääminen tietyin väliajoin on kontin normaalia huoltoa. Mikäli kontti toimii oikein eikä siinä ole vuotoja, ei kylmäainetta poistu koneistosta. Mikäli kontissa on kylmäainevajausta, tai huomaat kylmäaineen selkeästi vähentyneen, on kontissa vuoto. Tarkista silmämääräisesti, näkyykö jossain päin konttia vuotoa ja pyri paikallistamaan, missä.

Mekaanikkoa tilatessasi ilmoita vuotokohta, niin työn aloittaminen on nopeampaa. Kylmäainetta kannattaa lisätä vasta vuotokohdan korjauksen jälkeen.

Muita artikkeleita