UKK 6: Mitä minun pitää tietää konttien maantiekuljettamisesta?

Usein kysyttyjen kysymysten kuudennessa kirjoituksessa kerromme eri kuljetusmuotojen eroavaisuuksista maantieliikenteessä. Pyrimme hieman avaamaan konttikuljetuksiin käytettäviä vaihtoehtoja antaaksemme lisätietoa vaikkapa verrattaessa tarjouksia eri kuljetusmuodoista.

Suomen sisällä konttikuljetukset tehdään pääosin maanteitse, kun taas esim. Saksassa rautatie sekä maantie ovat yleisempi yhdistelmä konttien siirtämiseen.

Sideloader-toimitus

http://www.korsu.fi/kuljetuspalvelut/konttikuljetukset/
Sideloader-toimitus.
Kuva: Korsu Oy, lähde:www.korsu.fi
Sideloader-toimituksissa auto voi itse nostaa kontin kyytiinsä ja laskea sen maahan ilman lisäkalustoa. Auto ”pudottaa” kontin kuljettajan puolelle auton viereen, mutta ei voi nostaa sitä autosta kauemmaksi, vrt. nosturiauto. Sideloader-toimitushinnat sisältävät aina kontin maahanlaskun.

Kun tilaat konttikuljetuksen, mieti ennakkoon, mahtuuko auto ajamaan toimitusosoitteeseen ja pudottamaan kontin alas. Mieti myös, mihin suuntaan haluat kontin ovien tulevan, jotta kuljettajamme osaa nostaa kontin oikein päin auton kyytiin. Mikäli kontin sijoituspaikalle ei voida ajaa autoa, pyydä nosturiautokuljetus.

Nosturiautotoimitukset

Hiab- eli nosturiautotoimituksissa kontti toimitetaan paikan päälle autolla, missä on varusteena oma nosturinsa. Auton nosturikalustolla kontti voidaan nostaa kontti kyytiin ja laskea se maahan suunniteltuun paikkaan.

Nosturiautokuljetuksissa kontin sijoittamiselle on enemmän vaihtoehtoja, sillä kontti voidaan laskea tarkemmin auton viereen. Yleinen nostoetäisyys nosturiautoissa on 3-6 metriä, mutta tarvittaessa toimitus voidaan tehdä myös isommalla nosturiautolla.

Lavetti/”vapaasti auton päällä” -toimitus

Lavettitoimituksissa käytetään termiä ”vapaasti auton päällä”, eli hintaan ei kuulu kontin maahanlasku paikan päällä. Toimituksissa tarvitaan aina erillinen nostokalusto paikalle, sillä autoja ei ole varustettu nostomahdollisuudella.

Lavettikuljetukset ovat edullisempia, kuin nosturiauto- tai sideloader-toimitukset, sillä autoja on saatavilla enemmän eikä toimitus vaadi nostoja tai ylimääräistä työaikaa.

 

Vaihtolava-/koukkuvetotoimitus

Vaihtolavakiskoilla varustettu merikontti.

 

Vaihtolava-/koukkuvetotoimituksia voidaan tehdä konteille, joihin on asennettu vaihtolavakiskot ja/tai koukkuveto. Kontit nostetaan ajoneuvon kyytiin sen omalla nostolaitteistoilla sen peräosasta, mistä myös kontin maahanlaskeminen tapahtuu.

Muita artikkeleita