Tässä kirjoituksessa esittelemme maailman kolme suurinta konttilaivamallia. Vertailemme niitä Suomessa vieraileviin konttialuksiin sekä suomen maanteitä halkoviin rekkoihin. Alusten koko kasvaa lähes vuosittain kun uudet alustyypit valmistuvat telakalta varustamoille.
Tervehdys syksyisestä Hampurista, jossa ilmat ovat kylmentyneet viimeisen parin viikon aikana paljon ja jouluvalmistelut koko kaupungissa ovat kovassa käynnissä. Allekirjoittaneella tuli muutaman viikon tauko blogiin johtuen messuista sekä aina yhtä mukavasta vatsapöpöstä.
Tässä kirjoituksessa esittelemme maailman kolme suurinta konttilaivamallia. Vertailemme niitä Suomessa vieraileviin konttialuksiin sekä suomen maanteitä halkoviin rekkoihin. Alusten koko kasvaa lähes vuosittain kun uudet alustyypit valmistuvat telakalta varustamoille. Vertailemme kolmen eri kokoluokan alusta, emme kolmea maailman isointa alusta, sillä 6 maailman isointa alusta ovat identtisiä ja kuuluvat kaikki samalle varustamolle.
Aikaisemmin kävimme konttilaivojen kehitystä läpi ja aihe on edelleen erittäin ajankohtainen, sillä tulevaisuuden alusten koosta ja toiminnasta käydään paljon keskustelua. Edelleen kasvavat alukset tuovat säästöjä varustamoille ja usean lähteen mukaan teoreettista maksimikokoa ei ole vielä saavutettu.
3 suurinta konttialusta (suluissa yhtä suurten alusten lukumäärä)
1. OOCL HONG KONG (5)
2. COSCO Shipping Universe (2)
3. CMA CGM Antoine de Saint Exupery (2)
Aluksen nimi |
Pituus (m) |
Leveys (m) |
TEU (montako 20′ konttia) |
Montako täysperävaunurekkaa vastaa |
Montako kenkäparia mahtuu alukseen |
Montako jääkaappia mahtuu alukseen |
Montako käyntiä Suomessa (koko vienti) |
OOCL HONG KONG | 399.9 | 58.8 | 21 413 | 7138 | 214,13 milj. | 1,07 milj. | 35 |
COSCO Shipping Universe | 400 | 58.6 | 21 237 | 7079 | 212,37 milj. | 1,06 milj. | 35 |
CMA CGM Antoine de Saint Exupery | 400 | 59 | 20 954 | 6894 | 209,54 milj. | 1,05 milj. |
Täysperävaunu= 3 TEU(3×20’ kontti)
20’konttiin mahtuu 10 000 paria kenkiä (kenkälaatikossa)
20’ konttiin mahtuu 50 kpl jääkaappeja
Koko Suomen vientikuljetukset konteissa vuonna 2016 756 108 TEU
Kuten yllä olevasta taulukosta voidaan nähdä, konttilaivojen koko on valtava ja mikäli ne kävisivät Suomessa tuon 35-36 kertaa vuodessa, ei muita aluksia tarvittaisi vientirahtia varten. Vertaillaanpa hieman sitten Suomessa vierailevia aluksia näihin jättiläisiin. Tässä vertailussa kohteena on isoin alus OOCL Hong Kong sekä normaali feeder- konttialus (Conmar Bay), joka liikennöi Euroopan pääsatamien ja Helsingin väliä. Ero on hyvinkin merkittävä ja alusten kokoeroa on vaikea sisäistää ilman, että molemmat alukset ovat vierekkäin satamassa.
Aluksen nimi |
OOCL HONG KONG |
Conmar Bay |
Ero |
Pituus | 399.9 m | 151.72 m | 248,18 m |
Leveys | 58.8 m | 23.5 m | 35,3 m |
TEU | 21 413 | 1036 | 20 377 TEU |
Mikäli olet kiinnostunut laivabongauksesta niin suosittelen www.marinetraffic.com sivustoa, josta näet lähes reaaliajassa laivojen liikkeet ja voit hakea sijainteja laivan nimellä.
Lähteet
http://www.satamaliitto.fi/fin/tilastot/vuositilastoja/
https://vuosikertomus2017.portofhelsinki.fi/en
https://www.wsp.com/en-US/insights/the-ceiling-on-economies-of-scale-in-container-vessels
https://www.americanshoefactory.com/category-s/42.htm
https://www.icontainers.com/what-fits-20-foot-container/
https://www.hafen-hamburg.de/en/vessel/conmar-bay-imo-9458975—28162