Miksi kontit kallistuvat? 4 syytä hintakehitykselle (5/2021)

Miten konttien maailmanlaajuinen saatavuus ja hinta ovat kehittyneet viimeisen vuoden aikana? Otetaan myös kristallipallo käteen ja katsotaan, miltä lähitulevaisuus hintakehityksen osalta näyttää.

Koronapandemialla on ollut kiistämättömät seurauksensa konttien maailmanlaajuiselle kysynnälle ja tarjonnalle. Kriisin ja koronasulkujen ollessa pahimmillaan viime vuoden puolella, konttien tuotanto pysähtyi lähes kokonaan ja valmiita kontteja seisoi tyhjänpantteina maailman satamissa lukemattomia määriä. Nyt kun maailmankauppa on rokotusten ja lisääntyneen tulevaisuuden uskon myötä vilkastunut, on ongelma päinvastainen.

Sen lisäksi, että uusia kontteja on korona-ajan tuotantoseisahduksesta johtuen kirjaimellisesti ennakoitua vähemmän markkinoilla, vaikuttaa myös maailman merillä kulkevan merirahdin raju kasvu tässä hetkessä kokemaamme konttien kysynnän ja tarjonnan epäsuhtaan. Tietoisuus nykyhetken konttimarkkinoiden rajallisuudesta on myös saanut yritykset pitämään kiinni aiempaa hanakammin omistamistaan konteista ja käyttämään niitä pidempään, mikä taas puolestaan vaikuttaa saatavilla olevien käytettyjen konttien määrään markkinoilla.

Konttien tuottajat ovat reagoineet rivakasti kasvaneeseen kysyntään, mutta tarjontaa huomattavasti suurempi kysyntä ja rakentamiseen vaadittavien raaka-aineiden hintojen kasvu ovat ajaneet valmiiden tuotteiden hinnat ennätyskorkeiksi.

 

Miksi konttien hinnat nousevat?

Hintojen nousuun vaikuttaa moni tekijä, mutta tässä neljä yleisesti tiedossa olevaa syytä.

  • Koronan aiheuttama tuotannon pysähdys – merkittävä määrä kontteja jäi rakentamatta
  • Kasvanut merirahdin määrä – kysyntä kasvaa, kilpailu saatavuudesta nostaa hintoja ja kontteja käytetään pidempään
  • Raaka-aineiden kallistuminen – teräksen ja osien hinta on koronan takia noussut merkittävästi
  • Merirahdin merkittävä kallistuminen – merirahtien hinnat ovat erityiskorkealla

 

Uusien konttien hintakehitys ja saatavuus lähitulevaisuudessa

Arvioimme konttien hintojen nousun jatkuvan ainakin vuoden 2022 alkupuolelle saakka. Uusien konttien valmistuskulut Kiinassa tulevat jatkamaan nousuaan kovan kysynnän ja raaka-aineiden hintojen vuoksi, minkä vuoksi myös valmiiden konttien hinnat jatkavat kipuamistaan ainakin seuraavien 3–4 kuukauden ajan. Toisin sanoen markkinoille on odotettavissa edullisempia kontteja vasta aikaisintaan vuoden 2022 alkupuolella, ja tämäkin sillä oletuksella, että hinnat lähtevät laskuun loppuvuoden 2021 aikana. Hinnan lisäksi saatavuudessa tullaan näkemään isoja muutoksia tulevien kuukausien aikana.

 

Miten käy käytettyjen konttien?

Uusien konttien nousevat hinnat ja yleinen erittäin suuri kysyntä on nostanut myös käytettyjen konttien hintoja merkittävästi. Hintavaikutus on merkittävä erityisesti 40’ merikonteille, joiden saatavuus useassa satamassa on huono. Helpotusta ei valitettavasti ole näköpiirissä seuraavien kuukausien aikana, vaan arvioimme hintojen jatkavan nousuaan seuraavien 2–3 kuukauden aikana.

Hintojen sijaan saatavuus tulee aiheuttamaan vientiyrityksille ongelmia, sillä rahtikäyttöön soveltuvien SOC-kontteja ei yksinkertaisesti ole riittävästi tarjolla vastaamaan suureen kysyntään. Suosittelemmekin vientiyrityksiä hankkimaan projektikonttinsa mahdollisimman nopeasti, jolla varmistetaan konttien hinnat ja saatavuus omille projekteille. Kysy päiväkohtaisesta konttitarjonnastamme henkilöstöltämme.

Suomen konttien saatavuus ja hintataso seuraavat Euroopan suurimpien satamien hintoja noin 2–4 viikon sykleissä, joten hintojen nousut voivat tulla nopeasti ilman ennakkovaroituksia. Esimerkki hintojen riehakkaasta noususta korona-aikana on käytetyn 40’ HC-kontin hinta, joka on noussut alle 12 kuukauden aikana 1800 eurosta 3100 euroon, eikä nousulle ole nähtävissä loppua.

Muita artikkeleita