Rahtikonttien lastauksen ABC

Miten kontti kannattaa pakata, jotta sen nostaminen ja kuljettaminen on turvallista?

Ihmisillä on usein harhaluulo, että kuljetuksen aikana kontti riittää suojaamaan lastiaan kaikissa olosuhteissa. Ajatellaan myös, että kontin voi täyttää tavaralla miten vain kunhan kontin ovet mahtuvat lopuksi mukisematta kiinni.

Asia ei valitettavasti ole aivan näin yksinkertainen.

Tutustutaan tässä blogipostauksessa virheisiin, joita olemme vuosien varrella nähneet tapahtuvan merikonttien lastauksessa. Valotamme myös minkälaisia murheita ja suoranaisia vaaratilanteitakin konttien kehno lastaus voi aiheuttaa eri vaiheissa logistiikkaketjua.

Jatka lukemista tai hyppää tästä suoraan itseäsi kiinnostavaan aiheeseen:

Mitkä tekijät vaikuttavat kontin pakkaamiseen?

Miten valitsen sopivan kontin?

kannattaako Lavaa käyttää lastauksessa?

Kuinka lastata tavarat konttiin?

Rahtialusten lastausperiaatteet

Tavaran kuljetuksen perusteet

Tavaran pakkaus ja mahdollinen kuljetus päämäärään kannattaa suunnitella aina huolellisesti etukäteen, jotta vältytään turhalta pään raavinnalta ja ylimääräisiltä maksuilta eri vaiheissa projektia.

Pakkaamiseen vaikuttavia tekijöitä ovat mm.

  • Tavaran laatu – Sähkölaitteita, puutavaraa vaiko kenties kangaspäällysteisiä huonekaluja?
  • Tavaran määrä – Konttikaupalla vai yksi lavallinen?
  • Valittava kuljetusmuoto – Meriteitse, rautateillä vai kumipyöräliikenteessä?
  • Kuljetusmatkan pituus – Naapuripitäjään vai toiselle puolelle maapalloa?
  • Lämpötilan vaihtelut – Suomen sisäinen kuljetus vai napapiiriltä päiväntasaajalle?

Rahtikelpoinen kuljetusyksikkö

Turvallisen matkan keskiössä on luonnollisesti siihen valittu kuljetusyksikkö eli merikuljetusten yhteydessä usein merikontti.

Millainen kontti kuljetukseen kannattaa valita riippuu puhtaasti siitä, minkälainen tavaraerä on kyseessä. Tavanomaisimpia rahtikonttimalleja ovat 20’, 40′ ja 45’ eli 6m, 12m ja 13,5m merikontit, joissa on toisella lyhyellä sivulla pariovet, joiden kautta tavara lastataan kontin sisään. Näiden lisäksi on olemassa erikoismalleja kuten DOUBLE DOOR -MERIKONTIT sekä OPEN-SIDE-MERIKONTIT sekä PRESSUSEINÄISET KONTIT, joihin pystyy lastaamaan tavaraa niin päädyn pariovista kuin pitkältä kyljeltäkin. Tarkemmat mittatiedot sekä tilavuuden löydät verkkosivuiltamme kunkin kontin kohdalta.

Merikontteja löytyy markkinoilta useassa kuntoluokassa, mutta meriteitse tapahtuviin kuljetuksiin tarvitset aina rahtikuntoisen merikontin, jolla on voimassaoleva CSC-kyltti.

CSC-kyltistä selviää seuraavan kuntotarkistuksen ajankohdan lisäksi paljon muutakin hyödyllistä tietoa. Lastauksessa tärkeitä tunnuslukuja ovat esimerkiksi kyltistä löytyvät kontin painomerkinnät kuten Max Payload eli suurin sallittu paino lastille ja Max Gross Weight eli suurin sallittu yhteispaino kontille ja lastille.

Vinkki 1

Vinkkimme sinulle, joka hoidat kontin lastauksen itse: Arvioi lastattavan tavaran paino mahdollisimman tarkasti etukäteen, jotta konttisi ei pysähdy ensimmäisessä satamassa. Jos valitsemasi kontin Max Payload ylittyy, kontti puretaan ja lastataan uuteen konttiin satamassa, ja satamassa tapahtuva työ on perinteisesti äärettömän kallista.

Huomaathan lastausta suunnitellessasi myös, että merikonteista on olemassa kahta kilomallia: tavallisia merikontteja ja heavy duty -merikontteja, joiden rakenne mahdollistaa selkeästi painavammat lastit.

Vinkki 2

Lisävinkkimme sinulle, joka lastaat konttia syksyn-kevään aikana. Laita kontin nurkkien alle aina ensin puupalat, jolloin maahan satava lumi ja vesi eivät talvikuukausien aikana pääse jäädyttämään konttia kiinni maahan. Kontteja nimittäin jäätyy vuosittain maahan kiinni niin usein, ettemme pysy edes laskuissa mukana.

Lava helpottaa tavaran käsittelyä

Lavan hyödyntäminen pakkauksessa helpottaa myös tavaran siirtämistä, käsittelyä ja kuljetusta.

Lue tästä pikaoppaamme lavojen lastaamiseen. Näitä periaatteita noudattamalla nopeutetaan kuljetuksia ja vältytään useimmiten kuljetusvahingoilta.

  1. Jos lähetät useamman kuin yhden kollin, käytä aina lavaa.
  2. Pakkaa pussitavarat aina ensin laatikkoon ja sitten vasta lavan päälle. Käytä kuljetuksiin tarkoitettuja laatikoita.
  3. Kiinnitä kollit aina kiinni lavaan esim. kelmuttamalla. Huomaa, että kollien pitää olla aina suoraan kiinni lavassa ja pakkaus ei saa ylittää lavan reunaa.
  4. Tee lavoista tasaisia päältä, jos haluat säästää rahaa rahtikustannuksissa eritoten autokuljetuksissa. Muista tällöin ilmoittaa rahdinkuljettajalle päällelastausmahdollisuudesta.
  5. Aseta raskas tavara aina alimmaiseksi ja keskelle lavaa. Merkitse ja ilmoita aina erikseen, jos painopiste on jossain muualla kuin keskellä. Merkitse silloin myös nosto/siirtokohta.
  6. Jos tavara ei kestä lämpötilanvaihteluja, laita laatikoihin sisälle kosteudenpoistajia, kuivausaineita, alumiinifoliota jne. Ilmoita tavaran kylmyydenarkuudesta myös rahdinkuljettajalle.
  7. Mikäli lähetettävä tavara on arvokasta, hyväksytä kuljetuslaatikko etukäteen omalla vakuutusyhtiölläsi pahimman varalta.
  8. Kun lähetät vaarallisia aineita on ehdottomasti noudatettava viranomaisten määräyksiä niin pakkausmerkinnöissä kuin pakkauslaatikoissakin.
  9. Laita lähettäjän ja vastaanottajan osoitetiedot valmiiksi kolleihin kiinni vähintään kahdelle sivulle ja päälle. Tämä nopeuttaa kollien käsittelyä huomattavasti ja varmistaa, että tilanteessa, jossa lava joudutaan purkamaan kesken matkan, irtokollitkin löytävät perille.
  10. Mikäli vastaanottajalla on oma tilausnumero, laita se näkyviin osoitelapun viereen. Laita myös lähetyslista selvästi esille.
  11. Pyri pakkaamaan laatikot lavalle siten, että tarvittavat tiedot (osoitteet, tilausnumerot, pakkauslistat) näkyvät lavan ulkoreunoilla.
  12. Eri kuljetusmuodoilla (lento, auto, laiva, kuriiri) on myös omat pakkausvaatimuksensa.

Konttien lastauksen ja purun voi tehdä itse tai sitten sen voi HANKKIA helposti AVAIMET KÄTEEN -PALVELUNA AMMATTILAISILTA. Kummin vain päädytkään oman projektisi kohdalla valitsemaan, nämä samat lainalaisuudet kannattaa ottaa huomioon lastausta suunnitellessa.

Kuinka lastata tavarat konttiin?

Kontin pakkauksessa on tärkeää muistaa, että tavara ei saa kaatua tai tippua kenenkään, esimerkiksi tullin henkilökunnan päälle sitten kun pariovet väistämättä jossain vaiheessa matkaa aukaistaan. Merikonttien sisältä löytyy tätä tarkoitusta varten suunniteltuja sidontalenkkejä, joiden avulla tavarat saa ankkuroitua paikalleen.

Konttia pakatessa suurin haaste piilee siinä, että sinne lastattavan tavaran paino tulisi saada jaettua mahdollisimman tasapuolisesti kontin sisällä.

Vinkki 3

Kontin lähettäjän on aina hyvä ilmoittaa kontin noutajalle, jos pakkaus on jäänyt toispuoleiseksi. Pieni epätasapaino ei välttämättä estä kontin kuljettamista, mutta se on hyvä olla tiedossa, jotta kontti ei esim. kaadu, taivu tai muuten vaurioidu heti nostovaiheessa. Myös konttien nostamiseen käytettävät laitteet ja koneet reagoivat välittömästi epätasapainoiseen lastiin.

Täyttä konttia siirrettäessä tulee ottaa huomioon paikka, missä kontti sijaitsee ja millaiseen paikkaan se tullaan laskemaan määränpäässä.

Vinkki 4

Jos järjestät itse kuljetukset täyteen lastatulle kontille, muista aina pyytää toimitus sideloaderilla maahan laskettuna. Tällöin pitää myös muistaa järjestää kontin sivulle toisen kontin verran tilaa, jotta kuski pääsee ajamaan kontin rinnalle, jolloin kontin nosto kyytiin onnistuu.

Ylimääräisiä kustannuksia ja pahaa mieltä syntyy usein siinä vaiheessa, jos täyttä konttia nostamaan tilataan vahingossa väärä kuljetuskalusto. LUE TÄSTÄ BLOGIPOSTAUKSEMME KONTTIEN MAANTIEKULJETUKSISSA KÄYTETTÄVISTÄ YLEISISTÄ KULJETUSVÄLINEISTÄ.

Rahtialusten lastausperiaatteet

Jokainen laivamatkalle halajava kontti punnitaan erikseen lähtösatamassa, jolloin saadaan tietoon kontin kokonaispaino tavaroineen.

Satamassa tehtävällä kontin punnituksella on suuri merkitys meriliikenteen turvallisuuteen, sillä kontin kokonaispaino vaikuttaa suoraan siihen, mihin kohtaan laivaa se lasketaan merimatkan ajaksi. Yleissääntönä pätee luonnollisesti, että painavimmat kontit laitetaan konttirivien alimmiksi, jolloin rakennelman painopiste on mahdollisimman matalalla.

Myös konttiin pakatulla tavaralla on väliä, sillä esimerkiksi helposti palavat materiaalit sijoitetaan aluksessa aina mahdollisimman kauaksi helposti syttyvistä materiaaleista sekä rahtialuksen miehistön käytössä olevista tiloista.

Kun kontit on pakattu rahtilaivaan suunnitelman mukaisesti, päällekkäiset kontit kiinnitetään toisiinsa konttilukoilla ja rivien päällimmäiset kontit yhdistetään toisiinsa tankojen avulla.

Rahtialukset lasteineen ovat pääsäntöisesti hyvin vakaita, mutta tietyissä erityisolosuhteissa voi käydä niin, että kontteja putoaa yli laidan. Nykytiedon valossa esimerkiksi huonosti tunnettu ilmiö nimeltään ”parametric rolling” saattaa aiheuttaa aluksen hallitsematonta heilumista puolelta toiselle ja ylös alas.

Konttien sisällä vapaasti liikkuvat tavarat ovat turvallisuusriski rahdin kuljettajalle, sillä ne voivat pahimmassa tapauksessa jopa kaataa laivan, jos konttien tavarat ottavat vastaliikkeen laivan liikeeseen nähden.

Vinkki 5

Paras neuvo näiden force majeure -tilanteiden ulkopuolelta on hyvin yksinkertainen: pakkaa merille lähtevät kontit erityisellä tarkkuudella. Noudata aina annettuja säädöksiä ja kiinnitä kontin sisälle lastatut tavarat toisiinsa ja mielellään lisäksi konttien sidontakoukkuihin estääksesi niiden liikehdintää kontin sisällä laivamatkan aikana. Paikalleen kiinnitetyt tavarat pysyvät myös todennäköisemmin ehjänä kontin sisällä.

Mikäli kontin on tarkoitus kulkea pidempi merimatka, kannattaa harkita millaisille lämmönvaihteluille kontti ja sen sisältö joutuvat alttiiksi matkansa aikana. Kun kontti nostetaan laivan kyytiin talvisessa Suomessa, se ja sen sisältämät tavarat ovat lähtökohtaisesti kylmiä. Kun laiva jatkaa matkaansa etelämmäs, sama kylmyys tiivistyy lämpötilan noustessa kosteudeksi pinnoille.

Vinkki 6

Kondensioveden syntymisen vuoksi rahtikonttien sisälle suositellaan kosteuden imeytyspusseja. Tutustu esim. valikoimastamme löytyviin CARGOSORB-KOSTEUDENKERÄÄJIIN. Jos kontin sisällä kuljetetaan esim. elektroniikkaa tai muuta kosteudelle erityisen herkkää, kannattaa tavara lisäksi huputtaa, jotta kosteus ei tipu katosta suoraan alas laitteiden päälle. Myös laitteiden tärkeimmät liukupinnat on hyvä öljytä eli tehdä niille ns. kuljetusrasvaus vaurioiden estämiseksi.

Konttilähetysten turvallisuus on koko logistiikanalan yhteinen huolenaihe. Vastuu onnistuneesta projektista jakautuukin jokaiselle konttia käsittelevälle taholle lähtien kontin pakkauksesta käsittelyyn, kuljetukseen ja vastaanottoon.

Jos tavaroiden vienti ulkomaille tai maailmalta Suomeen on ajankohtaista, tutustu myös konttien ONE-WAY-PALVELUUMME, joka säästää selvää rahaa.

Muita artikkeleita