Kumpi kontti minun kannattaa valita? Miksi tämä kontti on kalliimpi kuin toinen? Nämä ovat syystäkin yleisiä kysymyksiä, sillä kontteja on tarjolla useita malleja useissa kunnoissa.
Kontteja on saatavilla pääsääntöisesti kahdella kuntoluokalla – uutena tai käytettynä. Käytettyjen osalta, konttien kunto vaihtelee huomattavasti laajemmin kuin uusissa. Tässä kirjoituksessa yritämme avata näiden kuntoluokitusten eroja esimerkkien kautta, jotta tiedät mitä ostat.
Uudet kontit
Uudet kontit ovat lähes aina One Way -kontteja, eli ne on tuotu (yleensä) Aasiasta lastattuna Suomeen ennen myyntiä. Konteissa saattaa esiintyä pieniä kolhuja kuljetuksen jäljiltä, eikä täysin virheettömässä kunnossa olevia kontteja ole tarjolla. Vaikka kontti tuotaisiin Suomeen tyhjänä, rekka-/juna-/laivakuljetuksissa niihin tulee aina pieniä käytön jälkiä.
Uusi kontti on paras valinta, kun tarvitset siistiä ja hajutonta tilaa esim. huonekalujen tai irtaimiston säilytykseen. Toinen uuden kontin ostamista tukeva asia on niiden pitkä käyttöikä, jonka ansiosta kontin käyttökustannuksetkin ovat erittäin alhaiset. Käyttöikä varastokäytössä olevalle uudelle kontille on kymmeniä vuosia, joten mikäli tiedät kontin tulevan pitkäaikaiseen varastointiin, uusi kontti on suositeltava vaihtoehto. Kuljetuskäytössä sinun ei tarvitse miettiä kontin rahtikuntoisuutta tai CSC-leimoja, sillä ne ovat miltei poikkeuksetta kunnossa uusissa konteissa.
Viimeisenä etuna on kontin siisti ulkoasu, minkä ansiosta kontin voi hyvin mielin nostaa myös näkyvälle paikalle. Myös uuden kontin värivaihtoehtoihin voidaan vaikuttaa enemmän kuin käytettyjen.
Yleisimpiä käyttökohteita uusille konteille:
– Irtaimiston säilytys
– Pitkäaikainen varastointi
– ”Hajuherkät” tuotteet
– Rikkoontumiselle herkät tuotteet kuljetuksissa, esim. paperirullat.
Uudet kontit ovat erittäin siistejä ulkoa ja sisältä. |
Käytetyt kontit
Käytetyt kontit ovat olleet merellä yleensä n. 5-10 vuotta ennen kuin ne vapautuvat laivayhtiöiltä muuhun käyttöön. Näiden konttien kuntoluokka vaihtelee erittäin paljon, riippuen niiden iästä ja aiemmasta käyttökohteesta. Hinta riippuu aina kontin kunnosta ja iästä. Mitä huonompikuntoisempi kontti, sitä alhaisempi hinta.
Käytetyt kontit (etenkin as is -kuntoiset) vaativat toisinaan hieman maalia, ovien suoristamista tai tiivisteiden vaihtoa/korjaamista.
Käytetyt kontit voidaan jakaa karkeasti kahteen kuntoluokkaan:
1. Rahtikuntoiset eli CWO/CW (Cargo Worthy) kontit
2. As is -kontit, eli kontti myydään siinä kunnossa kuin se on, ei rahtikuntoinen
Rahtikuntoiset kontit soveltuvat meriliikenteeseen, eli konteissa ei ole suurempia reikiä, niiden ovet toimivat, lattia on ehjä ja seinät suorat. Konttien ulkonäkö on monesti hieman rujo, mutta kontit on suunniteltu rahtikäyttöön ja niiden toimivuus on ulkonäköä tärkeämpää. Mikäli kontin ulkonäkö on tärkeässä osassa konttia hankkiessasi, suosittelemme uutta konttia. Rahtikuntoiset kontit ovat luotettavia, kestäviä ja hinta-laatusuhteeltaan erinomaisia. Jos tarvitset kontin rahtikäyttöön (meri/juna/rekka), tulee valinta tehdä uuden ja rahtikuntoisen kontin välillä.
As is -kontit ovat rahtikäyttöön kelpaamattomia kontteja, eli ne eivät sovellu merelle. Syitä tähän voi olla vääntyneet seinät, rikkinäiset ovet, reiät kontin katossa/seinissä, rikkinäinen lattia jne. As is -kontteja voidaan käyttää varastointiin, jossa säilöttävä tavara ei ole erityisen herkkä sääolosuhteille. Se on myös valintasi, jos etsit mahdollisimman edullista konttia, jonka voit itse kunnostaa.
Käytettyjen konttien kunnoissa on erittäin suuria eroja. Kaikki kuvan kontit ovat rahtikuntoisia, vaikka niiden ulkoasussa on eroja. |
Yleisimpiä käyttökohteita käytetyille, rahtikuntoisille konteille:
– varastointi (esim. metalli-, puu-, rakennusmateriaalit)
– rahtikäyttö (meri, juna, maantie)
– työmaavarastointi (koneet)
– projektirakennelmat, esim. rakennusten aihioiksi
Yleisimpiä käyttökohteita as is -kuntoisille konteille:
– varastointi tavaroille, jotka eivät ole herkkiä olosuhteille
– ”Tee-se-itse”-konttiaihio, mikäli työkalut pysyvät kädessä