Näillä pientä ponnistusta vaativilla ylläpitotoimenpiteillä varmistat pitkän ja hyvän elämän merikontillesi.
Tässä blogipostauksessa tarjoamme käytännön vinkkejä merikonttien ylläpito- ja huoltotoimenpiteisiin. Aivan kuten vaikkapa kotisi tai polkupyöräsi kanssa, säästyt paljolta tekemällä aika ajoin nämä pientä ponnistusta vaativat toimenpiteet.
Vinkkimme liittyvät seuraaviin aihepiireihin:
- kontin maalipinta
- lommot ja reiät
- kontin ovet ja tiivisteet
- kontin lattia
Lisää tietoa kontin rakenteesta löydät AIEMMASTA BLOGIKIRJOITUKSESTAMME, jos TOISESTAKIN. Myös KONTIN POHJIEN TEKOON on hyvä panostaa kontin toimivuuden sekä ehjänä pysymisen kannalta. Jos kontti on kuitenkin vaikka hieman vinossa jostain nurkasta, voi sitä jälkikäteenkin säätää sen verran, että voidaan oikaista pieni heitto, josta esim. kontin ovien toimivuus voi olla kiinni. Tämä onnistuu vaikkapa nostamalla tunkilla kontin kulmaa ja asettamalla sopivan paksuinen levynpala sen alle, toki maan tyypistä riippuen.
Maalipinnan vauriot
Ajan myötä konttien maalikerros tulee väistämättä haurastumaan jonkin verran, etenkin Suomen vaativissa sääolosuhteissa. Kun huomaat kontin maalipinnan rapistuvan tai lohkeilevan, on siihen hyvä laittaa uutta maalia päälle aikailematta. Rapistuntut maali ja liat kannattaa pyyhkiä pois hiomapaperilla ennen uuden maalin laittamista. Jos lohkeilevaa kohtaa ei peitä, riskinä ovat maalin rapistuminen entisestään sekä sen alla olevan teräksen ruostuminen ja haurastuminen.
Vaikka konttien rakentamisessa suositaan ruostumatonta corten-terästä, ei sekään ole 100% korroosionkestävää. Corten-teräs on herkkä suolaiselle meri-ilmalle ja se pitääkin käsitellä asianmukaisesti. Suosittelemme tähän tarkoitukseen käytettävän vaikkapa Hempelin ruosteen kestäviä konttimaaleja sekä -pinnoitteita.
Lommot ja reiät
Kontteja kovasti käsiteltäessä ja siirreltäessä niihin voi tulla lommoja, tai pahimmassa tapauksessa jopa reikiä. Pienetkin lommot kannattaa oikaista hyvissä ajoin, jottei teräs joudu tekemisiin sadeveden kanssa tai maalipinta rapistu. Suurempien lommojen oikomiseen voi käyttää suurta lekaa ja pienempiin jopa vasara saattaa riittää. Lekan ja teräksen väliin on lyötäessä hyvä laittaa vaikkapa tasainen puupala, jottei kontti saa käsittelyssä lisää lommoja.
Reiän taas voi paikata hitsaamalla sen päälle metallilevyn ja maalaamalla. Suurempia reikiä ja lommoja varten on saatavilla varaosina eri mittaisina seinäpaneeleja.
PRESSU- ja OPEN TOP-konteissa olevia pressuja voidaan vastaavasti paikata pressun palasilla. Ensin palat lämmitetään, jonka jälkeen ne liimataan paikoilleen ja lopuksi prässätään. Open topin kattopressu on hyvä myös tyhjentää vedestä, mikäli sataa. Etenkin talvella, painava jää voi olla hyvinkin vaikea poistaa, kun sitä on päässyt kertymään. Konttivarikollamme pidämmekin aina toista, umpikattoista konttia open top-kontin päällä, jottei pressun päälle pääse vettä tai lunta.
Kontin ovien huoltaminen
Ovet ja niiden osat onkin hyvä säännöllisesti putsata hiekasta, ruosteesta, metallipölystä ja muista epäpuhtauksista, jotka voivat heikentää niiden käytettävyyttä. Osat tulee myös rasvata/öljytä aika ajoin, jotta ne liikkuvat liukkaasti aina. Saranoihin ja lukkoihin voidaan laittaa vaikka jotain suihkutettavaa öljyä (esim. WD-40).
Myös ovien kumitiivisteet haurastuvat ajan myötä. Etenkin PAKASTEKONTTIEN tiivisteet on tärkeä pitää kunnossa sekä notkeina, jottei kontin sisälämpötila pääse laskemaan ja jäätä ala kertyä konttiin. Uutta tiivistettä saa metritavarana ja sitä voi myös suojella esimerkiksi silikonisprayllä, samalla periaatteella kuin vaikkapa auton ovien tiivisteitä.
Kontin lattian vauriot
Konttien sisälattia koostuu useimmiten kovapuuvanerilevyistä, jotka ovat verrattain helppoja vaihtaa. Lattian paikkausta suunnitellessa kannattaa valita jotain käsiteltyä vaneria (tai käsitellä se itse), jotta mahdollinen kondensaatio yms. eivät koidu ongelmaksi. Vanerin on hyvä myös olla saman paksuista, kuin muu lattia.